لوگو چیست ؟

لوگو، یا آرم (به انگلیسی: logo) عنصری گرافیکی از علائم دیداری است به‌طوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً قابل درک ) چیده شده‌است. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد.

نشان‌واره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگی‌ها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز نشان می‌دهد. در واقع این طرح برای شناسایی یک فعالیت خاص به مخاطبین آن طراحی میشود.

هدف طراحی لوگو چیست؟

در یک جمله کوتاه می توان گفت هدف از طراحی لوگو، سرعت بخشیدن به ثبت و ماندگاری لوگو در ذهن ها و دیده شدن برند در مسیر دلخواه صاحبان و مدیران تجارت ها می باشد. زمانی که مخاطبین با طراحی لوگویی جذاب رو به رو می شوند در زمان کوتاهی متوجه مفهوم کلی در طراحی آن می شوند که طرح و پیام لوگو را به خاطر میسپارند.

اگر چه مدت زمان درک یک لوگو توسط مخاطب اهمیتی ندارد ، اما مدت زمان شناسایی آن توسط بیننده بسیار با مهم است. برای مثال اگر شخصی به شخص دیگر در خصوص یک سازمان به صورت لفظی اطلاعاتی دهد ، آن شخص باید بتواند با مشاهده لوگو آن موضوع و یا سازمان آن را تشخیص دهد. چرا که وظیفه اصلی یک لوگو ، شناسایی یک سازمان خاص توسط مخاطبین آن سازمان است. همچنین این مورد در درک بصری توسط بیننده تأثیر زیادی داشته و در نتیجه شناسایی یک سازمان و فعالیت خاص از طرف بیننده بهتر صورت میگیرد. از طرف در خصوص درک کامل یک لوگو در صورتی که برای کاربرد آن ( شناسایی توسط افراد ) مشکلی ایجاد نکند در نتیجه مدت زمان در آن اهمیتی ندارد.

به طور کلی ۳ عامل اصلی در طراحی لوگو وجود دارد

۱

محدودیت تعداد اجزا

 این مورد به وضوح اهمیت محدودیت تعداد اجزا و جزییات را در خصوص طراحی نشان واره نمایش میدهد.

۳

انتقال مفهوم

اگر چه مدت زمان درک یک لوگو توسط مخاطب اهمیتی ندارد ، اما مدت زمان شناسایی آن توسط بیننده بسیار با مهم است.

۲

انسجام

میزان ارتباط بصری که اجزا با یکدیگر برقرار میکنند. این مورد با زیبایی بصری یک طرح ارتباط زیادی دارد. همچنین انسجام در یک طرح باعث ایجاد ارتباط بیشتر با بیننده میشود.